Uw herkenbare aanwezigheid op het internet begint bij het kiezen van een voor uw bedrijf of organisatie geschikte domeinnaam. Onder welke naam bent u straks op het internet te vinden? De keuze hiervan is niet eenvoudig. Veel korte domeinnamen zijn al in gebruik. Drie of vier letterige domeinnamen zijn al haast helemaal niet meer beschikbaar. Een te lange domeinnaam is ook niet prettig omdat uw relaties dan een wel erg lange naam moeten invoeren; vooral omdat ook uw nieuw e-mailadres op deze domeinnaam zal eindigen.

Tegelijkertijd is het natuurlijk wel van belang dat de domeinnaam zal worden geassocieerd met uw bedrijfsnaam of uw bedrijfsactiviteiten. Natuurlijk kunnen uw relaties u vinden door te zoeken op uw (bedrijfs)naam maar vaak deelt u het scherm vol zoekresultaten dan met een aantal andere conculega's. Iedere keer dat uw klant u weet te vinden omdat hij of zij zich uw domeinnaam op het internet herinnert is een kans minder dat ze worden verleid om bij een concurrent te kijken.

Dat uw mailadres achter het apenstaartje (@ = formeel het "Commercial-At" teken) ook uw domeinnaam zal hebben, maakt een goede keuze nog eens extra belangrijk. Doorgaan met een mailadres als "Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken." komt nu eenmaal een stuk minder professioneel en betrouwbaar over dan "directie@schilderbedrijf-jansen".

Als u dan eindelijk een goede nog beschikbare domeinnaam heeft gevonden moet er ook nog een keuze worden gemaakt voor het gewenste Top Level Domein (TLD = het deel achter de laatste punt; bijv. .nl  .com of .eu). Als u bedrijfsmatig uitsluitend actief bent in Nederland ligt een domeinnaam eindigend op .nl voor de hand. Maar wat indien de zaken goed gaan en u vervolgens ook andere landen in Europa wilt bedienen. Dan zou een .eu of een .com domein toch ook wel prettig zijn. Als die dan al door een ander is geclaimd wordt u weer in uw bedrijfsexpansie geremd.

Zodra u een keuze hebt kunnen maken voor een domeinnaam die ook nog eens beschikbaar is met meerdere TLD's dan is het verstandig om de meest interessante hiervan te registreren.

Let wel op de kleine lettertjes. Veel internetproviders lokken u over de streep met zeer lage bedragen per domeinnaam. Als u even verder kijkt, blijkt dit slechts op te gaan voor het moment dat u de domeinnaam voor het eerst registreert. Vervolgens betaalt u de hoofdprijs voor de jaarlijkse verlenging. Veel belangrijker is daarom het bedrag dat u in de daarop volgende jaren voor verlenging verschuldigt bent. Vaak staan deze tarieven wat geniepig verstopt op pagina's waarvoor u eerst door moet klikken.

Zelf hebben wij de ruim 130 domeinnamen die we voor een groot aantal klanten beheerden, in de loop van 2014 overgebracht naar één Internetprovider die een goede beheervoorziening aanbood met de scherpste registratie tarieven. Hierdoor ondervonden onze klanten geen problemen met het feit dat wij de dienstverlening stopten en konden ze zelf, tegen zo laag mogelijke tarieven, hun domeinnamen blijven behouden.

Ook u kunt de beschikbaarheid van uw zojuist gekozen domeinnaam bij deze internetprovider controleren en vervolgens ook de registratie laten uitvoeren. Deze provider doet trouwens ook mee aan het nadrukkelijk aangeven van de lage registratietarieven maar blijkt uiteindelijk ook voor de verlenging toch de beste prijzen te hanteren.

Mocht u er helemaal niet uitkomen, laat dan gerust even een berichtje achter. Mogelijk kunnen wij u snel op weg helpen.